مراسم نکوداشت هشتاد و چهار سالگی مرتضی ممیز با حضور پیروز حناچی شهردار محترم تهران سهشنبه ۴ شهریور در باغ هنر خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در آغاز این مراسم، با حضور محمدجواد حق شناس، افسانه و انوشیروان ممیز، ایرج راد، فرزاد ادیبی، سیف الله صمدیان، مجید رجبی معمار و افشین بختیار از پلاک خیابان استاد مرتضی ممیز رونمایی به عمل آمد. این خیابان با توجه به مصوبه شورای شهر مبنی بر نامگذاری خیابانی در منطقه ۶ تهران به نام مرتضی ممیز، انجام شده است.
محمدجواد حق شناس، پیش از رونمایی از پلاک خیابان استاد ممیز در سخنانی گفت: با احترام به استاد بزرگ هنر گرافیک ایران که به حق پدر گرافیک ایران نام گرفتند و به پاس بیش از ۵ دهه فعالیت ایشان در عرصه هنرهای تجسمی، تصمیم گرفتیم که خیابانی به نام این هنرمند نامگذاری کنیم که نام و یادش تا همیشه در دل مردم و شاگردانش برای شهر و کشورمان بماند.
وی بیان کرد: آذرماه سال گذشته دیداری با انوشیروان ممیز فرزند استاد داشتم چراکه پیگیر این موضوع بودیم که کوچهها و خیابانهای اطراف پارک هنرمندان ایران را به نام بزرگان فرهنگ و هنر این مرزوبوم نامگذاری کنیم و طبیعتاً قدم اول را باید برای بزرگمردی چون استاد ممیز بر میداشتیم و این اتفاق افتاد.
در ادامه، پلاک خیابان استاد ممیز در ضلع شرقی پارک هنرمندان ایران به دست افسانه ممیز همسر زنده یاد ممیز رونمایی شد.
در ادامه مجید رجبیمعمار در مراسم نکوداشت استاد ممیز ضمن خیرمقدمگویی، وظیفه خانه هنرمندان ایران را خدمت به هنرمندان دانست و گفت: مهمترین وظیفه خانه هنرمندان ایران فراهم کردن شرایط مطلوبی است که در آن انجمنها و خانههای هنری بتوانند فعالیتهای خود را به نمایش بگذارند.
وی با اشاره به اهمیت مرتضی ممیز برای خانه هنرمندان ایران گفت: مرتضی ممیز یکی از بنیانگذاران اصلی خانه هنرمندان ایران است که در نوشتن اساسنامه این مجموعه نقش پررنگی داشته است. بزرگترین گالری خانه هنرمندان ایران به نام استاد مرتضی ممیز است و علاوه بر این موضوع در طول سال برنامههای مختلفی برای استاد مرتضی ممیز برگزار میکنیم. نامگذاری خیابانی به نام استاد ممیز اقدام زیبا و تاثیرگذاری است که میتواند نام ممیز را به عنوان پدر گرافیک ایران در میان ما زنده نگاه دارد.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود به وضعیت هنرمندان و خانه هنرمندان ایران در دوران کرونا اشاره کرد و گفت:
متاسفانه هنرمندان بیشترین لطمه را از کرونا تجربه کردند و ما در خانه هنرمندان ایران در این مدت با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردیم، با این حال تلاش کردیم خانه هنرمندان که خانه و پشتیبان تمام هنرمندان است را زنده نگاه داریم، در حالی که انجام هرگونه فعالیت هنری در این دوران بسیار سخت است، امیدواریم بتوانیم با وجود تمام مشکلات، به فعالیت خود ادامه دهیم و چراغ این مجموعه فرهنگی و هنری را روشن نگاه داریم.
در ادامه این مراسم ایرج راد، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: باعث افتخار است که مکانی در نزدیکی خانه هنرمندان ایران به نام استاد ممیز نامگذاری شد، البته این سادهترین کار برای احترام به هنرمندی است که فعالیت هنری و خدمت فرهنگی او به کشور بسیار بیش از اینها بوده است.
وی افزود: فعالیت جدی ممیز از سالهای آغازین دهه ۴۰ با طراحی کتاب هفته شروع شد، این مجله با طراحیهای بینظیر ممیز توانست نام پرآوازهای به دست آورد و نام ممیز نیز در میان هنرمندان بیش از پیش مطرح شد.
ایرج راد با اشاره به تاسیس رشته گرافیک در دانشگاه گفت: ممیز برای تاسیس رشته گرافیک با هدف پرداخت حرفهای چه در موضوع آموزش و چه در موضوع فعالیت و تحقیق، تلاش بسیار زیادی کرد و در نهایت سال ۴۸ پیشنهاد تاسیس رشته گرافیک را داد و سال ۴۹ نیز رسما رشته گرافیک تاسیس شد و گرافیک شکل آکادمیک به خود گرفت. ممیز در دوران فعالیت خود کارهای مختلفی انجام داد و توانست نام پدر گرافیک را از آن خود کند.
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: زنده یاد مرتضی ممیز از هنرمندانی بود که تأثیر بسیاری در جامعه حرفهای و آموزش هنر داشت و بسیاری از آرمهایی که هر روز با آنها سروکار داریم و شهرداری تهران و سازمان آتشنشانی یکی از آنهاست، کار پدر گرافیک ایران است. از همکارانم در شورای شهر و شهرداری تشکر میکنم که یاد و خاطره ارزشهای شهر را گرامی میدارند و خوشحالم که خیابانی به نام استاد ممیز نامگذاری شد.
وی افزود: صراحت لهجه استاد ممیز و اسیر جو قرار نگرفتن از اصلیترین خصیصههای ممیز بود. از مهمترین اقدامات ایشان، تلاش او برای تأسیس خانه هنرمندان ایران بود وگرنه اینجا پادگان میماند. تربیت نیروهای متخصص از دیگر کارهای ارزشمند استاد است که با راه اندازی رشته گرافیک در پردیس هنرهای زیبای تهران به اوج رسید.
سیف الله صمدیان دیگر سخنران این مراسم بود و در پاسخ به این سوال که چرا مرتضی ممیز هنرمندِ هنرمندان است، گفت: در همه جهان، «خود بودن به زعم من بزرگترین هنری است که یک انسان میتواند به آن برسد. بهترین در یک حوزه بودن، هنر است اما در بین فضاهای ریاکاری، «خود بودن» بزرگترین هنر یک انسان است و ممیز علاوه بر هنرهای زیادی که داشت، صفا هم داشت.
سیف الله صمدیان، همچنین سخنان بهروز غریب پور را نیز که قرار بود در این مراسم سخنرانی داشته باشد، نیز قرائت کرد.
ساعد مشکی هنرمند طراح گرافیک نیز در این مراسم با اشاره به حجم بسیار بالای آثار مرتضی ممیز طی سالهای فعالیتش، گفت: شگفتآور است که چطور یک نفر این حجم از کارها را انجام میداد و همزمان مدیریت و راهاندازی انجمن صنفی طراحان گرافیک و بینال های مختلف و این حجم از تدریس را انجام میداد که واقعاً از توان یک نفر خارج است. بنابراین میتوان گفت وجه تمایز مرتضی ممیز عشق بی پایان به کار و کار کردن است؛ عشقی تمام نشدنی که در تمام این سالها داشت و در آثارش نیز مشهود است.
وی تصریح کرد: در تصویرسازیهای ممیز آنچه که دید میشود، همه قابل عینیت در جامعه ما هستند چون ممیز از بطن جامعه بلند شده بود. به همین دلیل، کارهایش قابل لمس هستند و همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
مشکی بیان کرد: ممیز اگر در هر کاری وارد میشد بهترین آن حوزه میشد و سعی میکرد صنفش را قدرتمند کند. این حس خستگی ناپذیر و این ماندگاری در ذهن و دل ما نتیجه این عشق بی پایان اوست.
در این مراسم همچنین از سردیس استاد ممیز کاری از ایرج محمدی و کتاب مرتضی ممیز به قلم فرزاد ادیبی رونمایی به عمل آمد.