یاسر سپهر با اشاره به برپایی نمایشگاه عکسهایش با عنوان «تاریخ ویرانه» گفت: شهری که تا دیروز مرکز خاطره بود، حالا دچار مالیخولیا و فراموشی شده است. یعنی نه خاطرهای را حاضر میکند تا جهانی برای شهروندان بسازد و نه جهانمعنایی و تداعی خاصی را شکل میدهد…
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، یاسر سپهر درباره دغدغهای که موجب برقراری نمایشگاه عکسهایش با عنوان «تاریخ ویرانه» شده است، گفت: طی دو دهه اخیر شهر به موضوع مهمی در فضای فرهنگی هنر کشور تبدیل شده است. البته پرداختن به شهر، ریشهای به درازای دوران مدرنیسم دارد. طی یک قرن اخیر هم شهر همواره مرکز توجه هنرمندان مختلفی بوده است. در واقع «شهر» که در آثار کلاسیک عموما پس زمینه و بکگراند بود، کمکم به مرکز توجه و محور اصلی بسیاری از آثار تبدیل شد. از سوی دیگر شهر نسبت وثیقی با عکاسی دارد و نظریهپردازان مختلف در این باره نوشتهاند. از ایده «عکاس به مثابه پرسهزن» که در مقالات والتر بنیامین مطرح شد تا گرایشهای مختلف عکاسی شهری که طی نیمقرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است.
او افزود: «حق به شهر» یکی از موضوعاتی است که در دو دهه اخیر در بحثهای مطالعات شهری برجسته شده است. اینکه ما نسبت به شهر حقی داریم و باید به آن توجه داشته باشیم. از منظری دیگر، این عکسها ثمره یک دهه تهرانگردی من هستند. وقتی شاهد مرگ خانههای بسیاری بودهام و انبوهسازیهای خانهسازی که جایگزین معماریهای تهران قدیم شدهاند. توسعه همانند باد شدیدی وزیدن گرفته و ویرانههای بسیاری را برجای گذاشته است و ما هر روز شاهد ردهای این ویرانی هستیم.
این عکاس در ادامه بیان کرد: شهری که تا دیروز مرکز خاطره بود، حالا دچار مالیخولیا و فراموشی شده است. یعنی نه خاطرهای را حاضر میکند تا جهانی برای شهروندان بسازد و نه جهانمعنایی و تداعی خاصی را شکل میدهد. در واقع در این شهر نشانی از سعادت نیست و از این رو این مجموعه عکس بر همین فقدان سعادت نور میاندازد. شاید از این مسیر طلب امید و سعادت کند. «تاریخ ویرانه» یک مجموعه عکس ایدهمحور است. فکر میکنم بعد از ده سال کار کردن، دیگر وقت آن بود که این عکسها به نمایش گذاشته شوند.
سپهر همچنین درباره مخاطبان هدف این نمایشگاه و بازخوردهایی که تاکنون از مخاطبان دریافت کرده است، گفت: مخاطب هدف این نمایشگاه عموما تمام اقشار جامعه؛ از شهروندان معمولی تا هنرمندان و … هستند. تقریبا هر کسی میتواند مخاطب این نمایشگاه باشد. درباره بازخوردها هم باید بگویم، در روز افتتاح بسیار شگفتزده شدهام، زیرا استقبال بسیار خوبی از نمایشگاه شد و طیفهای مختلفی از این نمایشگاه دیدن کردهاند. در بین مخاطبان، برخی از چهرههای مشهور و بزرگ نقد هنر هم حاضر بودند که برای من بسیار خوشحالکننده بود.
او ادامه داد: عموما نمایشگاههای تجسمی به خصوص عکس، مخاطبان اختصاصی و معدود دارند و گالریها بیشتر فقط در روز اول نمایشگاه شلوغ هستند؛ اما «خانه هنرمندان» به واسطه موقعیت ویژه و خوشنامیای که در میان قشر فرهنگی دارد، تقریبا هر روز مثل همان روز افتتاح، مخاطبان بسیاری را به فضای نمایشگاه میکشاند. امیدوارم در ادامه مخاطبان بیشتری از نمایشگاه دیدن کنند.
این عکاس همچنین درباره همکاری با خانه هنرمندان ایران گفت: خانه هنرمندان، طی یک سال گذشته، دو مرتبه به مرکز توجه میدان فرهنگی کشور برگشته است. این را میشود از حضور مدیران خوش فکر، بهتر درک کرد. شخصا از چند گالری برای برگزاری نمایشگاه «تاریخ ویرانه» پیشنهادهایی داشتهام اما از منظرهای مختلفی، اولویت اولم خانه هنرمندان به عنوان قلب تپنده هنر شهر تهران بود.
سپهر افزود: به واسطه موقعیتی که خانه هنرمندان در بین قشر متوسط جامعه دارد از جایگاه مهمی برخوردار است. در نهایت باید بگویم همکاریام با خانه هنرمندان بسیار خوب پیش رفت و به سرعت هم به روز افتتاح رسیدیم. رویکرد تعاملی خانه هنرمندان کمک کرد تا شکل و شمایل نمایشگاه خیلی بهتر از اون چیزی شود که در ابتدا مد نظر داشتم.
او در پایان بیان کرد: روزی فیلسوفی گفته بود: «این روزها به خاطر تمام کسانی که امید خود را از دست میدهند، نور امید در دلهای ما تابیدن گرفته است.» در واقع مجموعه عکس «تاریخ ویرانه» تلاش دارد چنین رویکردی را دنبال کند. تصاویر ویرانههای شهر، فضایی به دور از سعادت را بازنمایی میکنند و از همین منظر طلب امید و سعادت دارند. چرا که ما در اوج ناامیدی است که میتوانیم چشم به راه «امید» داشته باشیم.
نمایشگاه عکسهای یاسر سپهر با عنوان «تاریخ ویرانه» به کیوریتوری هادی مومنی، دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در گالری استاد نامی افتتاح شده است.
در توضیح این نمایشگاه آمده: «یاسر سپهر در مجموعه عکس «تاریخ ویرانه» این نکته را دریافته است که نمیتواند نسبت به وضعیت اضطراریای که جامعه و شهرش بدان گرفتارشده، بیتفاوت باشد. از اینرو با هر قطعه عکس از این مجموعه به ما یادآوری میکند که هر انسانی نسبت به فضایی که در آن زندگی میکند، حقی دارد. او با ردهایی که از دیوارها و خانههای ویران شده شهر ثبت میکند، در گوش ما زمزمه میکند که نباید صرفاً مرثیهخوان شهری ازدسترفته بود، بلکه در برابر واقعیت غمبار مرگ شهری که در آن زیستهایم و با آن خاطره داریم، باید حقِ بر شهر را فریاد کشید، باید جانی دوباره به این شهر داد و خواستار شهری دیگرگونه شد.»
نمایشگاه عکسهای یاسر سپهر با عنوان «تاریخ ویرانه» به کیوریتوری هادی مومنی، تا چهارم دی ۱۴۰۲ در گالری استاد نامی برقرار است. علاقهمندان به تماشای آثار این نمایشگاه میتوانند همه روزه (به غیر از شنبهها) از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
منبع: صبا