کیوان مهرگان مستندساز معتقد است خرید اثر هنری یک کار آوانگارد، لوکس و تزئینی نیست بلکه یک سرمایهگذاری بلند مدت است.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران به نقل از مهر، کیوان مهرگان کارگردان سینمای مستند در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه سالانه «فرصت» که به نمایش و فروش آثار جمعی از نقاشان معاصر ایران اختصاص دارد، درباره تأثیر این رویداد بر جریان اقتصاد هنر گفت: راستش را بخواهید من فقط نگاه اقتصادی به برگزاری این رویدادها ندارم، ضمن اینکه منافع اقتصادیشان نیز مهم است. زیرا جامعه ایرانی همواره بیشتر شنیداری بوده است تا دیداری و فرهنگمان نیز بیشتر شفاهی است تا مکتوب. بنابراین برگزاری نمایشگاه در هر سطحی و با هر شیوهای نوعی تلاش برای افزایش و ارتقای سواد بصری اعضای جامعه است و وقتی سواد بصری ارتقا یابد، به اهمیت تصویر هم پی برده میشود.
وی با بیان اینکه جامعهای که از نظر بصری باسواد باشد، با اثر هنری ارتباط برقرار میکند، اظهار کرد: این جامعه، اثر فیک و تقلبی را از اثر اصیل تشخیص میدهد و با رسیدن به این منزلت و رتبه برای دیوارهای خانه و منظر چشمان خود اهمیت بیشتری قائل خواهد شد. همان طور که برای خانهاش فرش دستباف و تلویزیون گران قیمت میخرد، برای زیبا کردن دیوارهای خانهاش نیز تابلوی نقاشی خریداری میکند تا به نگاه خود و مهمانان و ساکنان خانهاش جلا ببخشد.
مهرگان خاطرنشان کرد: من با تلاش برای افزایش سواد بصری جامعه موافقم. فرقی نمیکند در چه جامعهای زندگی میکنیم؛ امروز از لحظه بیرون آمدن تا رسیدن به منزل با یک اغتشاش بصری مواجه هستیم. آثار و خطوط در شهر، معماری، عکسها و تصاویری که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم با بی نظمی و زشتی همراه هستند و به اغتشاش ذهنیمان دامن میزنند. بنابراین این نمایشگاهها نه تنها سالی یک بار که باید پیوسته برگزار شوند و تأثیرشان بر بعد معنوی و روحی مخاطبان اهمیت بیشتری هم دارد.
این فیلمساز با اشاره به یک قیاس توضیح داد: از نظر اقتصادی نیز اگر بخواهیم دقت کنیم در حال حاضر نقاشیهایی با قیمتهای مختلف روی دیوار نمایشگاه «فرصت» نصب شده است. برای مثال اگر کسی دو سکه در چند ماه گذشته خریده باشد، شاید ۴ میلیون تومان و بیشتر ضرر کرده است و از سویی دیگر مدام نگران سرمایهاش بوده است. ضمن اینکه به اقتصاد کشور نیز کمکی نکرده است و تنها سرمایهای را راکد گذاشته است اما اگر همان فرد یک تابلوی هنری از یک هنرمند شاخص خریده بود، ضمن اینکه دیوار خانهاش را زیبا میکرد، به لحاظ سرمایه گذاری نیز برنده بود.
وی با بیان اینکه خرید اثر هنری یک سرمایهگذاری بلندمدت است، عنوان کرد: خرید اثر هنری اقتصاد خانواده را از سرمایهگذاری تک محصولی نظیر فرش و طلا خارج میکند. من خانهام را از تابلوی نقاشی پر کردهام و اطمینان دارم که آنها سرمایه هستند و حتی اگر به پولی نیازمند باشم، آنها را به دوستانم میفروشم. بنابراین برگزاری این نمایشگاه نه تنها نیاز است بلکه از نان شب هم به دلایلی که گفتم، واجبتر است.
مهرگان در پایان گفت: برگزاری نمایشگاه «فرصت» و نمایشگاههای هنری دیگر در طی سال اقدام درخوری است که خانه هنرمندان ایران در دستور کار خود دارد. اینجا خانهای برای عموم مردم است و مردم بدانند خرید اثر هنری یک کار آوانگارد، لوکس و تزئینی نیست بلکه یک سرمایهگذاری بلند مدت است.
«فرصت» دومین سالانه فروش و نمایش آثار نقاشان معاصر ایران در خانه هنرمندان ایران با همکاری گالریهای «نیان»، «سرزمین هنر»، «هما»، «آتبین»، «آرتیبیشن»، «اعتماد»، «اثر» و «آ» تا ۲ اسفند ۱۴۰۰ در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه آثاری از فریدون آو، مرتضی احمدوند، عبدی اسبقی، احمد اسفندیاری، پروانه اعتمادی، ایمان افسریان، هانیبال الخاص، داوود امدادیان، ثمیلا امیرابراهیمی، ناصر اویسی، سرژ بارسقیان، رضا بانگیز، مژگان بختیاری، لادن بروجردی، عبدالحمید پازوکی، نیما پتگر، علیرضا جوادی، طاهر پورحیدری، صادق تبریزی، محمدعلی ترقیجاه، وحید حسین پور، مهدی حسینی، ابراهیم حقیقی، وحید حکیم، جمشید حکیمی، کیخسرو خروش، سلمان خوشرو، محمدابراهیم جعفری، وحید چمانی، سومبات درکیورغیان، مصطفی دشتی، حسینعلی ذابحی، نسترن رحیمی، هاجر رهگذر، محمود رنگنه، مریم سالور، همایون سلیمی، جلال شباهنگی، بهزاد شیشه گران، مجتبی طباطبایی، عذرا عقیقی، سمیرا علیخانزاده، یعقوب عمامه پیچ، محمد فاسونکی، محمدهادی فدوی، ابراهیم فرجی، شهرام کریمی، کسری گلرنگ، علی گلستانه، پرییوش گنجی، فرشید مثقالی، میترا محاسنی، اردشیر محصص، احمد مرشدلو، معصومه مظفری، ارسیا مقدم، فرشید ملکی، علی ندائی، میسم نژادرسولی، منوچهر نیازی، نیکزاد نجومی، احمد وکیلی نمایش داده شده است.
امکان بازدید از نمایشگاه «فرصت» همه روزه به جز شنبهها تا ۲ اسفند از ساعت از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای علاقمندان فراهم است.