سعید نقاشیان، خوشنویس در نشست مجازی «تجسم» گفت که در بحث آموزش هنر و خوشنویسی، تا هندسه، شاکله، چیدمان، اصالت، معنا و مفهوم حروف را نشناسیم نمیتوانیم با این هنر ارتباط برقرار کنیم.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دهمین نشست مجازی «تجسم» تحت عنوان الزامات آموزش کارگاهی خط، یکشنبه ۲۶ دیماه در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه شمسالدین مرادی، خوشنویس و کارشناس ارشد ارتباط تصویری به گفتگو با سعید نقاشیان، خوشنویس پرداخت.
در این نشست مجازی، سعید نقاشیان درباره آموزش خوشنویسی به صورت نقاشیخط عنوان کرد: آموزش در تمام اصناف و فرمهایی که وجود دارد (هنر و غیر آن)، تعریفی مشخص دارد. آموزش یعنی یکسری بدیهیات را ابتدا یاد بگیرید. در هنر هم اگر کسی بدیهیات و واضحات را نداند و بلد نباشد، نمیتواند خیلی موفق باشد. در خوشنویسی و آموزش آن نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. بسیار میبینم که که فردی با سابقه کمتر از یکی-دو سال مدرس شده و بعد مینویسد؛ آموزش نقاشیخط و کالیوگرافی، بدون لازمه پیشینه خوشنویسی! کالیگرافی و تایپوگرافی، هر کدام مشخصاتی دارند اما کالیوگرافی چیست؟
وی افزود: در بحث آموزش هنر و خوشنویسی، تا هندسه، شاکله، چیدمان، اصالت، معنا و مفهوم حروف را نشناسیم نمیتوانیم ارتباط برقرار کنیم. بسیاری از کسانی که وارد این فضا میشوند، سریع حرف ه را مینویسند ولی وقتی از آنان میپرسیم که این ه مفهوم چیست؟ میگویند که قشنگ است. اما ما در مبانی نظری هنرهای تجسمی برای آن تعریف داریم و مفهوم خوشگلی، قشنگی و زیبایی با هم فرق دارد. ما باید بدانیم که حرف ه به لحاظ مبانی از چه کاراکترهای بصری تشکیل شده است.
وی ادامه داد: بحث آموزش در هنر و هنزهای سنتی ما خیلی مهم است. نمیگویم که الزاما همه نستعلیق، ثلث، معلی و … بنویسیم. ولی در آن مسیری که میرویم، پایه را قوی کنیم.
سعید نقاشیان بیان کرد: در آموزش خوشنویسی میگوییم کسانس که میخواهند مشق بنویسند، از مرکب مشکی استفاده کنند. چون رنگ مشکی آن کالبد اصلی و اشکالات را به شما نشان میدهد اما وقتی با رنگ دیگر مینویسید، آن رنگ شما را از جوهره اصلی دور میکند.
نقاشیان اضافه کرد: زیباتر دیدن باعث جذابیت این فضا شده است. بیشتر کارهایی که در اینستاگرام میبینیم شامل دایره و حروف بیهویت و سایه و ورق طلا است. کسی که بتواند با سیاه و سفید، فرمهای بصری زیادی ایجاد کند، به او استاد میگویند. رنگ میتواند زیبایی را در ذهن مخاطب عام ایجاد کند، اما در مخاطب خاص نمیتواند جایی باز کند. متاسفانه آفت هنر نقاشیخط این است که اکثرا دنبال جوهر کار نیستند و دنبال رنگ هستند. بر مبنای اندیشه افلاطون، رنگ یعنی چندین مرحله از اصل و اصالت دور شدن.
این خوشنویس درباره نیاز هنرمند به اسطورهشناسی گفت: ما در فضای اسطوره و نماد زندگی میکنیم. ما لازم داریم که درباره اسطورههای ایرانی و خارجی بدانیم. اسطورهشناسی برای نقد اثر ادبی مهم و در این حوزه منابع بسیار است.
در بخش دیگری از نشست، نقاشیان درباره زیبایی یک اثر هنری اظهار کرد: من قانونی با عنوان ۳ ت دارم؛ تناسب، تعادل و توازن. ما یک مفهوم خوشگل داریم و یک مفهوم زیبا، برخی خوشگل هستند اما زیبا نیستند و بالعکس. اینها با هم فرق میکند. اگر در یک اثر هنری به تناسب، تعادل و توازن وجود داشته باشد، آن اثر زیباست.
وی افزود: ما باید بین محتوا، موضوع و فرم، وحدت داشته باشیم. اگر هر کدام از این سه، نباشد یا بر دیگری تاثیر نداشته باشد، قاعدتا اثر به بنبست میخورد و زیبا نخواهد بود.
این خوشنویس درباره ارتباط سنت و مدرنیته در اثر هنری گفت: من سنت را در مبانی هنرهای تجسمی میدانم. یعنی بدانیم کادر یعنی چه، کادر عمودی و افقی چه مفهومی دارند و … . بعد در این سنت یک فضای مدرن با بیان جدید ایجاد کنیم.